Monesti olen miettinyt, miten paljon olemmekaan ihmisinä valmiita tekemään saadaksemme osaksemme hyväksyntää ja huomiota. Toinen on liian kiltti ihmisenä, toinen taas kapinoi elämää vastaan, toinen suorittaa elämäänsä asenteella mikään ei riitä, joku etsii tietoisesti isänsä tai äitinsä ikäistä kumppania, joku taas kuntoilee paljon tai etsii epätoivoisesti toisen ihmisen kosketusta tai syliä. Itse olin se kiltti tyttö, sen jälkeen muutuin kapinalliseksi. Kaiken sen alla oli pettymystä, surua, epäonnistumista. Oman identiteetin etsimistä. Padottuja tunteita, häpeää ja kysymyksiä, miksi aina epäonnistun? Olenko rakastettava, olenko tärkeä? Miksi minusta tuntuu tältä. 

Kun aloin etsimään itseäni, aloin löytämään vastauksia. Ihmettelin, tunnustelin ja kuuntelin ja keskustelin. Pitkästä aikaa tuli tunne, että herään eloon. Löysin elämääni värit, jotka luulin kadottaneeni. Löysin sävelen, joka auttaa sanoittamaan elämääni. Löysin sen mitä olen ja mitä olen koko elämäni etsinytkin, minut. Löysin elämäni tarkoituksen. Minun nauruni, minun pelkoni, minun kyyneleeni, minun suruni, minun iloni, minun epäonnistumiseni, minun pettymykseni, minun kipuni, minun kohtaloni. Tuntuu kuin olisin herännyt eloon, tunnen asiat nyt herkemmin ja näen niiden tarkoituksen. Tuntuu, että en pysty enää käyttämään naamariani, mitä ennen käytin. En pysty laittamaan sitä kasvoilleni, peittääkseni tunteita ja ajatuksiani. Naamari on ohentunut ja kadonnut melkein kokonaan. Tänään olen niin paljon enemmän kuin mitä tuon naamarin alla oli, olen oma itseni. Ja tiedätkö, vaikka et pitäisi minusta tällaisena kuin olen. Suurempi merkitys sillä on itselleni, että minä pidän minusta tällaisena kuin olen. Olen löytänyt itseni ja se riittää ja hyväksyn itseni tällaisena kuin olen. Tunnen vihdoinkin eläväni.

Sinäkään et ole virhe, sinäkään et ole väärin. Sinäkin olet ainutlaatuinen ja tärkeä! Ja olet valtavan arvokas! Myös sinun sydämessäsi on aarteita, upea persoonallisuus, unelmia ja tarkoitus joka on varattu vain sinulle! Ja lopulta pahinkaan kokemus elämässäsi ei voi viedä sitä pois ...