Vuoden lopussa tekee mieli laittaa aina vanha vuosi tietyllä tapaa pakettiin. Miettiä mitä kaikkea se piti sisällään ja mistä voin olla kiitollinen juuri tänään. 

2016 on ollut tietyllä tapaa jopa erilainen vuosi. Aloitin opiskelut ja jatkoin omaa henkilökohtaista matkaani. Olen tänä vuonna oppinut itsestäni enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Olen saanut kasvaa ja kokeilla rajojani ja pohtia ja tunnustella mihin asti ne riitävät. Tänä vuonna olen saanut viettää aikaa rakkaiden ystävieni ja perheeni kanssa. Vaikka elämä on ollut kiireistä, olen kaiken kiireen väliin raivannut silti aikaa niille tärkeille ihmisille. Olen saanut oppia itsestäni enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tämä kaikkinensa on ollut välilllä aikamoinen matka. Vuosi 2016 on tuonut elämääni myös uusia ihmissuhteita, aika näyttää riittävätkö ne ystävyydeksi asti. Vuosi 2016 toi meille myös uuden ihanan kodin. Jossa olemme viihtyneet ja tykänneet asua. Sekä ihania uusia matkoja etelään. Jokainen niistä on jättänyt muistijäljen ajatuksiinii. 

Vuosi 2016 on vetänyt myös minut tärkeimpien ihmissuhteiden äärelle. Tänä vuonna oma parisuhteeni on vaatinut itseltäni erillaista tarkastelua. Se on nostanut esiin myös riitoja puolisoni kanssa. Tietyt ihmissuhteemme ovat lähes poikkeuksetta kopioita siitä lapsuuden kiintymyssuhteestamme, joka on saanut meidät tuntemaan eniten arvottomuutta ja hylätyksi tulemista. Kun olen miettinyt oman prosessini kautta vaikeimpia suhteitani, olen löytänyt niistä yhtymäkohtia suhteessa siihen vanhempaan tai lähimmäiseen, jonka rakkautta olisin  halunnut kaikista eniten, mutta jota ilman koin jääneeni. Vuosi 2016 toi omalla kohdallani esiin tämän ymmärryksen. Joka on nostanut esiin, pelkoja ja rajoitteita ja jopa tunteita jotka liittyvät vahvasti uskomuksiin, että olen riittämätön joskus jopa siihen rakkauteen. Jonka johdosta sisimmässäni on muodostunut ristiriita. Minä ymmärrän, mutta miten saisin myös toisen ymmärtämään. Minä ymmärrän, mutta miten itse asioita tulkitsen. Tämä kaikki on saanut aikaan sen, että olen alkanut vetämään rajoja itseni ympärilleni herkemmin. Ja vaikka minä haluan tehdä tätä sisäistä prosessointia, ei toinen välttämättä ole siihen valmis. Mitä enemmän itse yritän toista ihmistä tajuamaan ongelmansa, sen enempi toinen etääntyy kauemmaksi. On ollut vaikea luopua sitä ajatuksesta, että tiedän paremmin, mitä toinen ehkä voi edes voi ymmärtää. 

Vuosi 2016 on tuonut minua lähemmäksi itseäni. Ja se matka jatkuu. Olen kiitollinen tästä vuodesta. Joka olit, 2016 ❤

IMG_2433.jpg