Kun asioita ja tunteita  jättää käsittelemättä, ne alkavat häiritsemään ja kummittelemaan  tietoisen mielen tasolla. Siinä vaiheessa kun mielen saavi alkaa läikkyä yli, moni alkaa  kuin pakon edessä tyhjentämään sisäistä jätemyllyään. Näin kävi aikoinaan myös omalla kohdalla. Mieli on vähän kuin jätemylly, joka kierrättää suureksi osaksi vanhoja ajatuksia, joista suuri osa monilla on itselle negatiivisia.


Se on näin, että mieli on todella huono isäntä. Ainakin omalla kohdallani mieli heilutti raippaa, ja keho teki kiltisti niin kauan kuin se jaksoi. Sydämellä ei ollut liiaksi sanansijaa. Sitten kun keho ei enää jaksanut, se alkoi hajoamaan ja meni rikki ja lopulta myös mieli särkyi. Nykyisin olen muuttunut, olen tehnyt mielestäni rengin  ja sydämestäni isännän. Kysyn usein itseltäni, miksi mieleni on niin kovin armoton ja etsin usein ratkaisuja sen tyynnyttämiseen. 

Olen tehnyt joka päivä ihan tietoisia elämäntapavalintoja, joilla huolehdin sekä henkisestä että fyysisestä voinnistani. Se on niin äärettömän tärkeää ahdistavan ajanjakson keskellä. Olen oppinut reagoimaan ahdistukseen. Sietämään sitä. Osaan tunnistaa pelkoni ja löytää keinoja pelkojen kanssa olemiseen. En enää turruta niitä äärikäyttäytymisellä. Sen sijaan olen jo vuosia hakenut  hyvää oloa ja mielenrauhaa muun muassa hiljaisuudesta, tunteideni kohtaamisesta ja liikunnasta.


Riittävä lepo ja yöunet ovat olleet viime aikoina vielä tärkeämpiä kuin ennen. Olen mennyt aikaisin nukkumaan ja antanut aikaa unelle. Uni on tärkein palautumisen keino ja riittävä uni vahvistaa myös kehon luontaista vastustuskykyä. Paljon olen tällä viikolla myös  pohtinut mitä hyvää huomaan  arjen keskellä ? Mistä saan hyvän olon tunteita nyt? Mistä olen kiitollinen juuri nyt? Vietän paljon aikaa luonnossa, itseni äärellä - se lievittää stressiä nopeasti ja vahvistaa immuunipuolustusta jo parissa tunnissa. 

Olen niin kiitollinen myös omasta työpaikastani. Olemme voineet jakaa ajatuksia ja tunteita tähän outoon ja pelottavaankin maailman tilanteeseen liittyen.  Sellaisessa turvallisessa ympäristössä näkyväksi tulevat yhteiset pohdinnat vahvistavat samalla meidän kaikkien itsetuntoa, me henkeä ja ihmissuhdetaitoja. Tullessa kuulluksi ja hyväksytyksi, hyväksyy myös itsensä. Jokaisen omat voimavarat nousevat esiin vahvistuen. Elämän arvojen ja arvokkaaksi kokemien tavoitteiden pohdinnoissa on samalla myös sitä mielenterveyttä vahvistava vaikutus.

❤️

582FD612-A393-4E12-AEA9-7EBEB2BE6C65.jpg