"Kun aiemmassa elämässäni oli hetki aikaa, olin mestari täyttämään pienetkin hiljaiset tuokiot jollakin, tekemisellä, toiminnalla. Yksin oleminen oli ahdistavaa. Luulin pakenevani hiljaisuutta, mutta taisin paeta itseäni. Onkin mielenkiintoista, että tutustuttuani syvemmin siihen, kuka oikeastaan olen, ja opittuani tuntemaan erityisesti pimeää puoltani, varjojani, minun ei tarvitsekaan enää paeta, vaan voin olla itseni kanssa levollisesti. Huonot puoleni, joita olin yrittänyt paeta ja peitellä, oikeastaan täydensivät minut kokonaiseksi, epätäydelliseksi, mutta juuri sen vuoksi inhimilliseksi." Lainasin tähän Tommy Hellstenin sanomaa. Koska se sopii niin hyvin juuri tähän viikonloppuun. 

Kehitin itselleni loppuun palamisen jälkeen keinon olla kohtaamatta tunteitani. Viikonloput täytin asioilla mistä sain mielihyvän tunteita. Itse oleminen, kuunteleminen, hiljaisuudessa oleminen oli vaikeaa. Vielä tänäänkin huomaan välillä tekeväni samaa. Jos tunnen itsessäni uupumisen tunteen tai väsymyksen tunteen, olisi helpompi mennä sitä karkuun kuin pysähtyä ja antaa aikaa itselle. 

Tänään päätin taas murtaa itsessäni näitä toimintamalleja. Nukuin pitkään. Annoin aikaa aamupalalle. Jätin salin väliin. Lähdin kävelylle, ilman meikkiä ja tukka takussa nutturalle käärittynä. Kävelylenkin jälkeen menin vielä kauppaan. En kiittänyt huomiota omiin ajatuksiini ja siihen mitä mieleni yrittää minulle siitä syöttää. Olin tietyllä tapaa sillä epämukavuusalueella. Ja se miltä näytin, muistutti mielestäni jotenkin juuri sitä epämukavuusalueella oloa. Ja sitä, että nyt en välitä. Minä välitän oikeasti itsestäni. Haluan nähdä itsessäni jotakin kaunista myös silloin kun mieli on allapäin. Vaikkakin tällaiset räjähdyspäivät tekevät hyvää aina joskus. Edelleen on tältä päivältä vähän olo, kuin mitään merkityksellistä en olisi saanut tänään aikaiseksi. Vaikka olenkin, ottanut aikaa itselleni ja levolle. Ja palautumiselle. Hyvää vastapainoa siis viime viikonlopulle. Jolloin aikaa ei ollut itse lepäämiselle ollenkaan. 

Nyt aion kääriytyä vilttiin, sytyttää kynttilät, avata sipsipussin ja laittaa leffan pyörimään. Tuulee kuin syksyllä. Vaikka aurinko lämmittää vielä kuin kesällä. ☀️