Harjoitus: Rakasta itseäsi


"Istu tai lepää rauhallisessa paikassa. Anna mieleesi tulla henkilöitä, jotka ovat pitäneet sinusta ja arvostaneet sinua: vanhempia, sukulaisia, ystäviä, koulukavereita, työtovereita. Nämä ihmiset ovat ympärilläsi. Valitse joku heistä, mene hetkeksi häneksi ja katso itseäsi. Mikä on se hyvä, myönteinen asia, jonka hän sinussa näkee? Laita tämä asia mieleesi ja mene samalla tavalla seuraavaan ihmiseen ja katso itseäsi. Käy kaikissa ympärilläsi olevissa ihmisissä, mene takaisin itseesi. Ota vastaan heidän myönteiset viestinsä ja vaali niitä".

Olen viime aikoina tehnyt edellä oleva harjoitusta paljon. Se on omalla kohdallani jotenkin toimiva. Varsinkin silloin kun olen armoton ja vaativa itseäni kohtaan. Harjoituksen kautta usein ymmärrän, että riitän tällaisena kuin olen. Ja se myönteinen asia muiden kautta katsottuna minussa itsessäni, voi olla hyvin pienikin asia. 

Tämän samaisen harjoituksen kautta olen paljon myös miettinyt ihmisiä ketkä elämässäni nykyisin vaikuttavat. Ja miten ihmiset jotka ovat satuttaneet joskus, ovat toimineet myös tietynlaisina opettajina jossain määrin. Ja kun he ovat poistuneet, ymmärrän nyt miksi he eivät ole enää siinä. Ja ovat nyt menneisyyttä. Silti näiden kaikkien merkitys elämässäni on ollut kaikesta huolimatta tärkeä. Ja heidän jättämä jälki on ollut avuksi tulevaisuudessa. 

" Useimmiten olen niin heikko, että rakastan minua vain sinun valossa. " 

 IMG_4546.jpg