Aika rientää nopeasti, kohta on joulu. Lasken päiviä lomaan. Marraskuukaan ei ollut niin kuin aluksi luulin sen olevan. Kun suostuin surulle ja siitä toipumiselle, se loi kuin tilaa särkymiselle ja jonkin uuden rakentumiselle. En ole ”yrittänyt selvitä”, vaan olen vähän kuin keskittynyt toipumaan ja antanut itselleni aikaa. Se on ihan uusi piirre mussa. Ennen pakenin  tunteitani, nyt olen todella kohdannut suruni ja menetykseni. Sen kautta ollut taas läsnä hetkessä enemmän kuin koskaan aiemmin. Nukkunut paremmin kuin aikaisemmin tähän aikaan ja jaksanut myös paremmin. . 

❤️

Enää en osaa miettiä vain miltä minusta nyt tuntuu. Vaan olen osannut  kiinnittää huomiota tunteen takana olevaan tarpeeseen. Mitä minä tarvitsen ja mikä on lähelläni olevan ihmisen tarve? Olen tarvinnut toisia, läheisiä ja heidän tukea ja rakkautta. Koirilta olen saanut sitä pyytteetöntä läsnäoloa ja ne antavat edelleen sitä merkitystä elämääni. Vaikka yksi onkin joukosta poistunut. Tuntuu, että koirani kuoleman kautta oivalsin jotakin suurempaa konkreettisemmin. Elämässä ei ole tärkeintä se, että selviää. Vaan enemmänkin se, että kun elämässä tapahtuu kriisejä se vaatii ikävien tunteiden ja kokemusten kohtaamista ja sen kautta omien tarpeiden näkemistä, Eikä vain sitä, että huomaa miltä tuntuu ja selviää päivästä toiseen. Vaan enemmänkin, että suostuu siihen mitä elämässä on menossa, ja nyt ei tarvitse jaksaa, saan tuntea ja olla vielä toipilas. Ja minun ei tarvitse selvitä, vaan voin pärjätä ja joskus saan olla rikki ja tukeutua silloin muihin.

Armollisuus itseä kohtaan on elämässä lopulta tärkeintä ja lopulta voi huomata, että elämä kantaa myös vaikeiden aikojen yli. Ja surunkin kanssa voi oppia elämään. Samalla kun antaa kivulle tilaa, antaa myös elämälle tilaa.

❤️

Sytytin kynttilän ja laitoin tänään esille joulukuusen. Tuli vähän haikeakin olo. Tähän jouluun päättyy taas yksi osa elämästä. Ensi jouluna en tiedä vielä missä olemme. Nyt keskityn kuitenkin tähän hetkeen. Jouluna rauhoitun.Vedän villasukat jalkaan, kääriydyn vilttiin ja nautin siitä, että saan olla tarpeeton ja saan viettää aikaa läheisteni seurassa. 

❤️